Scholen

Binnen de schoolsetting richt de ergotherapeut zich op het ondersteunen van leerlingen die moeite hebben met het uitvoeren van schoolse taken door motorische, cognitieve of sensorische problemen. Het doel is het bevorderen van deelname aan het onderwijs en het vergroten van zelfvertrouwen en zelfstandigheid bij leerlingen.

De ergotherapeut observeert de leerling in de klas en analyseert welke factoren het leren of participeren belemmeren. Denk aan problemen met fijne motoriek (zoals schrijven of knippen), houding aan tafel, of prikkelverwerking bij kinderen met ADHD of autisme. Op basis hiervan geeft de ergotherapeut advies en training aan de leerling, maar ook aan de leerkracht, bijvoorbeeld over het aanpassen van werkhouding, schrijfmateriaal of het creëren van een sensorisch-vriendelijke leeromgeving. Dit kan inhouden dat er rustmomenten worden ingebouwd, alternatieve zitposities worden aangeboden of dat taken visueel worden ondersteund.

Daarnaast worden ouders nauw betrokken bij de behandeling, zodat zij thuis dezelfde strategieën kunnen toepassen, bijvoorbeeld bij het oefenen van schrijfoefeningen of het aanleren van zelfstandige routines. De ergotherapeut kan ook deelnemen aan overleggen binnen de school en advies geven over hulpmiddelen zoals aangepaste pennen, laptops of wiebelkussens.

 

Hoe kom ik binnen deze sector aan een ergotherapeut?

Op scholen kan ergotherapie worden aangevraagd door de schoolarts, intern begeleider of ouders.

 

Hoe wordt ergotherapie binnen deze sector vergoed?

Ergotherapie op school wordt meestal gefinancierd via het schoolbudget of de Jeugdwet. Dit betekent dat de kosten voor de leerling niet rechtstreeks via de zorgverzekering lopen. De school regelt de vergoeding en zorgt dat ergotherapie beschikbaar is voor leerlingen die dit nodig hebben, waardoor er geen persoonlijke kosten zijn voor de ouders of leerling.

Maak jouw eigen website met JouwWeb