Samir (27) – NAH door motorongeval en studiehervatting

Gepubliceerd op 26 november 2025 om 15:42

‘Ik wilde alleen even mijn bril rechtzetten,’ vertelt Samir, zijn handen licht trillend terwijl hij terugdenkt aan het moment. ‘Op dat moment viel mijn pen van de tafel. Ik bukte, maar verloor mijn evenwicht en lag op de grond voor de hele klas. Iedereen keek. Ik voelde me zo vernederd dat ik de rest van de dag nauwelijks durfde te praten.’

Samir studeert weer na een motorongeval waarbij hij niet-aangeboren hersenletsel (NAH) opliep. Zijn evenwicht is niet stabiel, hij raakt snel vermoeid en zijn concentratie is beperkt. Ergotherapeut Robin Smits begeleidt hem sinds 2023. ‘Hij lacht alles weg,’ zegt Robin. ‘Maar ondertussen liep hij volledig vast in zijn studie en sociale leven. De impact van NAH is vaak onzichtbaar, maar enorm ingrijpend.’

Van topsport naar revalidatie

Samir was een fanatieke kickbokser en zat midden in zijn HBO-studie toen het ongeluk gebeurde. Na het ongeval moest hij zijn sport opgeven en leren omgaan met traagheid, balansproblemen en vermoeidheid. ‘Alles wat vroeger vanzelf ging, kost nu tien keer zoveel energie,’ vertelt hij. Dagelijkse handelingen zoals opstaan, schrijven of de trap oplopen zijn een uitdaging geworden. Ook zijn sociale leven werd beperkt, omdat hij snel overprikkeld raakte in drukke ruimtes. Zelfs simpele dingen zoals een boodschap doen of een kop koffie halen op de campus werden grote opgaven.

Samir: ‘Ik had het gevoel dat ik mijn leven kwijt was. De motor, de sport, mijn vrienden en zelfs mijn studie waren ineens onbereikbaar. Ik voelde me constant uitgeput, onzeker en gefrustreerd.’

Inzicht in energie en structuur

Robin observeerde Samir zowel thuis als op school en stelde samen met hem een weekschema op dat rekening hield met zijn energieniveau. Ze oefenden veilige manieren van bewegen, gebruik van hulpmiddelen zoals een laptopstandaard en rugtas met goede ondersteuning, en leerden prikkels verminderen tijdens colleges. Kleine aanpassingen, zoals een rustige plek om te studeren en tijdsblokken waarin hij echt kan focussen, hadden groot effect: Samir kan nu langer zelfstandig studeren zonder overprikkeld te raken.

Daarnaast oefenden ze strategieën om te herstellen na overbelasting. ‘Robin leerde me signalen van mijn lichaam te herkennen voordat ik overprikkeld raakte,’ zegt Samir. ‘Dat geeft me controle en vertrouwen. Voorheen raakte ik uitgeput en wist ik niet hoe ik moest herstellen.’

Psychosociale begeleiding

Het grootste verschil maakt echter de begeleiding in coping strategieën. ‘Robin heeft me geleerd dat ik niet zwak ben,’ zegt Samir. ‘Mijn hersenen hebben gewoon meer tijd nodig. Ik durf nu aan te geven wanneer ik pauze nodig heb, en ik kan beter uitleggen aan docenten wat ik nodig heb.’ Robin vult aan: ‘Door open te zijn over zijn beperkingen, blijft Samir zelf regie houden en voorkomt hij overbelasting. Hij leert te accepteren dat hij anders functioneert, zonder zichzelf te verliezen.’

Terug naar zelfstandigheid

Samir kan inmiddels zelfstandig naar de universiteit en kan zijn studie afronden, met een realistische planning en pauzes. Ook zijn sociale leven herstelt langzaam. ‘Ik kan weer afspreken met vrienden zonder bang te zijn dat ik het niet volhoud,’ vertelt hij. ‘Dat geeft een gevoel van vrijheid dat ik bijna vergeten was.’

Waarde van ergotherapie

Samir glimlacht: ‘Als ik Robin niet had gehad, was ik allang gestopt met mijn studie. Ergotherapie gaat veel verder dan alleen oefeningen; het geeft me weer grip op mijn leven en zelfvertrouwen om uitdagingen aan te gaan.’ Robin: ‘Samir heeft geleerd dat zijn beperkingen hem niet definiëren, maar dat hij met goede ondersteuning zijn leven opnieuw kan opbouwen.’